Közlekedés Tolna

Forgalomszabályozási munkacsoport

Forgalomszabályozási munkacsoport

A megállás, várakozás szabályai

2020. január 14. - Berta Zoltán

Megállás, várakozás (parkolás) – Ismételjük át közösen a KRESZ előírásait

 

 A megnövekedett jármű forgalommal nem tud lépést tartani a nagy forgalmú intézmények, szolgáltató egységek közvetlen környezetében lévő parkoló helyek száma. Általában nincs vagy csak korlátosan áll rendelkezésre szabad köz- vagy magánterület, ahol új parkolóhelyek létesíthetők. Ezzel párhuzamosan jelentősen nőtt a szabálytalanul várakozó (parkoló) járművek száma, ami egy részt szabályellenes, így büntetést vonz maga után, másrészt a „tilosban parkolás” többnyire balesetveszélyt is okoz a közlekedésben részt vevők számára. Ne feledjük! A közlekedésben nem csak autók, hanem egyéb járművek (pl. kerékpár, segédmotor) és gyalogosok is részt vesznek, parkoláskor rájuk is tekintettel kell lenni, ahogy azt a KRESZ előírja.

Mai blogomban szeretném átismételni a megállásra, várakozásra vonatkozó főbb szabályokat, felhívni azok betartására minden járművezető figyelmét.

1. Néhány alapfogalom az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelete 1. számú függeléke szerint:

-           Út: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület (közút), illetőleg magánterület (közforgalom elől el nem zárt magánút).

-           Járda: az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló - az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt - része; a gyalogút azonban nem járda.

-        Úttest: az útnak a közúti járművek közlekedésére szolgáló része.

(Látható, az út a gyalogosok és a járművek közlekedésére is szolgál, magában foglalja a járdát is, míg az úttest maga az út pálya, mely a járművek közlekedésére szolgál.)

 

forrás: http://kecskemet.kiskun.autosiskola.hu/

 

  • A menetirány szerinti jobb oldal: az úttestnek az a része, amely - a menetirányt tekintve - az úttest útburkolati jellel megjelölt vagy képzeletbeli felezővonalától jobb oldalra esik. Egyirányú forgalmú úton és körfogalmú úton az úttest, továbbá osztottpályás úton a menetirányt tekintve jobb oldalra eső úttest teljes szélességében menetirány szerinti jobb oldalnak tekintendő.
  • Útpadka: az útnak az úttest mellett levő, útburkolattal el nem látott része.

(Emlékeztetőül: az úttest az út közúti járművek közlekedésére szolgáló része. Olyan keskeny úttesten, amelyen a járművek egymás melletti elhaladása nehéz vagy lehetetlen, a járművekkel meg kell állni és az elhaladást az útpadkára húzódással vagy hátramenettel kell lehetővé tenni. Tehát, a padka NEM a járművek folyamatos közlekedésére szolgáló terület; NEM versenypálya; az félre húzódásra valamint járda hiányában gyalogos forgalomra szolgáló része az útnak!)

  • Megállás: járművel a be- és a kiszálláshoz, vagy a folyamatos fel- és lerakáshoz szükséges ideig, illetőleg - ha a vezető a járműnél marad - egyéb okból legfeljebb 5 percig történő egy helyben tartózkodás.
  • Várakozás (parkolás): járművel a megállásnál hosszabb ideig történő egy helyben tartózkodás.

 2. A megállást és várakozást tiltó jelzőtáblák a 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 15. §-a szerint (részleges kivonat a jogszabályból):

- Megállni tilos” tábla azt jelzi, hogy - a forgalmi vagy műszaki okból szükséges megállást kivéve – az úttesten megállni, valamint várakozni tilos.

  • „Várakozni tilos” tábla azt jelzi, hogy az úttesten várakozni (parkolni) tilos. A jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő táblán levő felirat jelezheti, hogy a várakozási tilalom a járművek meghatározott körére nem terjed ki.

  • A fenti jelzőtáblák alatt elhelyezett kiegészítő jelzőtábla az útpadkán történő megállási (várakozási) tilalomra is utal.

3. A megállást, várakozást tiltó jelzőtáblák hatálya a 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 10.§. és 15. §. szerint:

-     A megállási és a várakozási tilalmat, valamint a várakozóhelyet jelző táblát (P) az úttest mellett, menetirány szerint a jobb és a bal oldalon egyaránt elhelyezhetik. E jelzőtáblák hatálya az úttestnek arra az oldalára terjed ki, amelyik mellett azokat elhelyezték.

- A 2. pontban említett jelzőtáblák hatálya a táblánál kezdődik és a következő útkereszteződésig tart, kivéve:

  1. a) ha a jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla ennél rövidebb távolságot jelöl meg,
  2. b) ha ellenkező értelmű jelzőtábla a tilalmat előbb feloldja,
  3. c) az alábbiak szerinti esetet:

A 2. pontban említett jelzőtáblák alatt - a tábla síkjára merőlegesen - elhelyezett kiegészítő táblán nyíl jelezheti, hogy a tilalom hatálya a táblától kezdődően vagy a tábláig áll fenn (a nyíl iránya a korlátozás alá eső terület felé mutat,  illetőleg a tábla előtt és után egyaránt fennáll.

4. További megállásra és várakozásra vonatkozó kiegészítő táblák és azok hatálya (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 15. §. szerint)

 - Ha a 2. pontban említett jelzőtáblák alatt elhelyezett kiegészítő tábla időszakot jelöl meg, a tilalom csak ebben az időszakban áll fenn.

- Ha a várakozni tilos jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla időtartamot jelöl meg, a jelzőtábla csak a megjelölt időtartamot meghaladó várakozást tiltja.

  • A várakozni tilos jelzőtábla alatt kiegészítő tábla utalhat arra, hogy a várakozás kijelölt rakodóhely szabadon hagyása érdekében tilos. A kiegészítő tábla feltünteti azt az időszakot és távolságot is, amelyen a tilalom fennáll. Ilyen helyen az áruszállító jármű a folyamatos fel- és lerakodáshoz szükséges ideig maradhat; más jármű - akár 5 percnél hosszabb ideig is - akkor tartózkodhat, ha a vezető a járműnél marad és áruszállító jármű érkezésekor annak a rakodóhelyre való beállását haladéktalanul lehetővé teszi.

 

5. A „Megállás” gépkocsikra vonatkozó főbb szabályai lakott területen (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 40. §. szerint)

- Járművel megállni - főszabályként - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad.

- Egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén - ha közúti jelzésből más nem következik - akkor szabad megállni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad.

- Tilos megállni:

  • ahol a jármű fényjelző készülék vagy jelzőtábla jelzésének az észlelését akadályozza;
  • ahol a jármű és az úttesten levő záróvonal vagy a jármű és az úttest másik szélén álló jármű között legalább három méter széles hely nem marad;
  • be nem látható útkanyarulatban, bukkanóban vagy más olyan helyen, ahol a járművet a többi jármű vezetője kellő távolságból nem észlelheti;
  • útkereszteződésben és az úttestek széleinek metszéspontjától számított 5 méter távolságon belül, ha a közúti jelzésből más nem következik; az útkereszteződésben az úttorkolattal vagy útelágazással szemben megálló járműre - ha ez a többi jármű bekanyarodását nem akadályozza - a tilalom nem vonatkozik;
  • kijelölt gyalogosátkelőhelyen, valamint a gyalogosátkelőhely előtt személygépkocsival, motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral, kerékpárral és kézikocsival 5 méter, egyéb járművel 15 méter távolságon belül;
  • 1000 kilogrammnál nagyobb tengelyterhelésű járművel járdán;
  • A járdán - részben vagy teljes terjedelemben - csak akkor szabad megállni, ha
    • azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,
    • a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el,
    • a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és
    • a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.

(Ezen feltételek együttes teljesülése esetén szabad a járdán várakozni.)

 

6. A „Várakozás” gépkocsikra vonatkozó főbb szabályai lakott területen (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 41. §. szerint):

-       A Kresz „Megállásra” vonatkozó rendelkezéseit értelemszerűen alkalmazni kell a várakozásra is.

-       A fentieken túl tilos várakozni:

  • ahol a jármű az út menti ingatlanra való behajtást vagy az onnan történő kihajtást - az ingatlannal rendelkezni jogosult hozzájárulása nélkül - akadályozza;
  • ahol a jármű szabályosan várakozó másik jármű megközelítését vagy elindulását akadályozhatja;
  • az úttesten ott, ahol a járdán a megállás megengedett.
  • Ahol jelzőtábla meghatározott időtartamú várakozást enged (pl. Tolnán temető előtti parkolóban.), a várakozás megkezdésének időpontját a járművön - gépkocsi esetében a jármű szélvédő üvege mögött - elhelyezett tárcsán jelezni kell. A tárcsa jelzését a jármű eltávozása nélkül megváltoztatni tilos.

 

7. Szankció szabálytalan megállás/várakozás esetén: a járművek eltávolítása (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 59. §. szerint)

A rendőrség, a közterület felügyelet, a közút kezelője - az üzemben tartó értesítése mellett és költségére - elszállítással eltávolíthatja azt a járművet, amely:

  • megállási tilalom megszegésével, vagy a rendelkezésekben meghatározott megállási feltételek figyelmen kívül hagyásával szabálytalanul várakozik,
  • kijelölt rakodóhelyen szabálytalanul tartózkodik,
  • a mozgáskorlátozottak gépkocsijai részére fenntartott, jelzőtáblával vagy útburkolati jellel megjelölt várakozóhelyen jogosulatlanul várakozik.

 

A fenti megállásra, várakozásra vonatkozó szabályok az út használatára vonatkoznak, más közterületekre  (pl. parkok, zöldterületek) a helyi önkormányzati rendeletek az irányadók.

Írásomban a megállásra és várakozásra vonatkozó főbb szabályokat foglaltam össze, a szabályozás teljes részletességgel a 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletben (KRESZ) található.

 Tolna, 2020.01.14.

 Berta Zoltán

süti beállítások módosítása