Megállás, várakozás (parkolás) – Ismételjük át közösen a KRESZ előírásait
A megnövekedett jármű forgalommal nem tud lépést tartani a nagy forgalmú intézmények, szolgáltató egységek közvetlen környezetében lévő parkoló helyek száma. Általában nincs vagy csak korlátosan áll rendelkezésre szabad köz- vagy magánterület, ahol új parkolóhelyek létesíthetők. Ezzel párhuzamosan jelentősen nőtt a szabálytalanul várakozó (parkoló) járművek száma, ami egy részt szabályellenes, így büntetést vonz maga után, másrészt a „tilosban parkolás” többnyire balesetveszélyt is okoz a közlekedésben részt vevők számára. Ne feledjük! A közlekedésben nem csak autók, hanem egyéb járművek (pl. kerékpár, segédmotor) és gyalogosok is részt vesznek, parkoláskor rájuk is tekintettel kell lenni, ahogy azt a KRESZ előírja.
Mai blogomban szeretném átismételni a megállásra, várakozásra vonatkozó főbb szabályokat, felhívni azok betartására minden járművezető figyelmét.
1. Néhány alapfogalom az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelete 1. számú függeléke szerint:
- Út: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület (közút), illetőleg magánterület (közforgalom elől el nem zárt magánút).
- Járda: az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló - az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt - része; a gyalogút azonban nem járda.
- Úttest: az útnak a közúti járművek közlekedésére szolgáló része.
(Látható, az út a gyalogosok és a járművek közlekedésére is szolgál, magában foglalja a járdát is, míg az úttest maga az út pálya, mely a járművek közlekedésére szolgál.)
forrás: http://kecskemet.kiskun.autosiskola.hu/
- A menetirány szerinti jobb oldal: az úttestnek az a része, amely - a menetirányt tekintve - az úttest útburkolati jellel megjelölt vagy képzeletbeli felezővonalától jobb oldalra esik. Egyirányú forgalmú úton és körfogalmú úton az úttest, továbbá osztottpályás úton a menetirányt tekintve jobb oldalra eső úttest teljes szélességében menetirány szerinti jobb oldalnak tekintendő.
- Útpadka: az útnak az úttest mellett levő, útburkolattal el nem látott része.
(Emlékeztetőül: az úttest az út közúti járművek közlekedésére szolgáló része. Olyan keskeny úttesten, amelyen a járművek egymás melletti elhaladása nehéz vagy lehetetlen, a járművekkel meg kell állni és az elhaladást az útpadkára húzódással vagy hátramenettel kell lehetővé tenni. Tehát, a padka NEM a járművek folyamatos közlekedésére szolgáló terület; NEM versenypálya; az félre húzódásra valamint járda hiányában gyalogos forgalomra szolgáló része az útnak!)
- Megállás: járművel a be- és a kiszálláshoz, vagy a folyamatos fel- és lerakáshoz szükséges ideig, illetőleg - ha a vezető a járműnél marad - egyéb okból legfeljebb 5 percig történő egy helyben tartózkodás.
- Várakozás (parkolás): járművel a megállásnál hosszabb ideig történő egy helyben tartózkodás.
2. A megállást és várakozást tiltó jelzőtáblák a 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 15. §-a szerint (részleges kivonat a jogszabályból):
- „Megállni tilos” tábla azt jelzi, hogy - a forgalmi vagy műszaki okból szükséges megállást kivéve – az úttesten megállni, valamint várakozni tilos.
- „Várakozni tilos” tábla azt jelzi, hogy az úttesten várakozni (parkolni) tilos. A jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő táblán levő felirat jelezheti, hogy a várakozási tilalom a járművek meghatározott körére nem terjed ki.
- A fenti jelzőtáblák alatt elhelyezett kiegészítő jelzőtábla az útpadkán történő megállási (várakozási) tilalomra is utal.
3. A megállást, várakozást tiltó jelzőtáblák hatálya a 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 10.§. és 15. §. szerint:
- A megállási és a várakozási tilalmat, valamint a várakozóhelyet jelző táblát (P) az úttest mellett, menetirány szerint a jobb és a bal oldalon egyaránt elhelyezhetik. E jelzőtáblák hatálya az úttestnek arra az oldalára terjed ki, amelyik mellett azokat elhelyezték.
- A 2. pontban említett jelzőtáblák hatálya a táblánál kezdődik és a következő útkereszteződésig tart, kivéve:
- a) ha a jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla ennél rövidebb távolságot jelöl meg,
- b) ha ellenkező értelmű jelzőtábla a tilalmat előbb feloldja,
- c) az alábbiak szerinti esetet:
A 2. pontban említett jelzőtáblák alatt - a tábla síkjára merőlegesen - elhelyezett kiegészítő táblán nyíl jelezheti, hogy a tilalom hatálya a táblától kezdődően vagy a tábláig áll fenn (a nyíl iránya a korlátozás alá eső terület felé mutat, illetőleg a tábla előtt és után egyaránt fennáll.
4. További megállásra és várakozásra vonatkozó kiegészítő táblák és azok hatálya (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 15. §. szerint)
- Ha a 2. pontban említett jelzőtáblák alatt elhelyezett kiegészítő tábla időszakot jelöl meg, a tilalom csak ebben az időszakban áll fenn.
- Ha a várakozni tilos jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla időtartamot jelöl meg, a jelzőtábla csak a megjelölt időtartamot meghaladó várakozást tiltja.
- A várakozni tilos jelzőtábla alatt kiegészítő tábla utalhat arra, hogy a várakozás kijelölt rakodóhely szabadon hagyása érdekében tilos. A kiegészítő tábla feltünteti azt az időszakot és távolságot is, amelyen a tilalom fennáll. Ilyen helyen az áruszállító jármű a folyamatos fel- és lerakodáshoz szükséges ideig maradhat; más jármű - akár 5 percnél hosszabb ideig is - akkor tartózkodhat, ha a vezető a járműnél marad és áruszállító jármű érkezésekor annak a rakodóhelyre való beállását haladéktalanul lehetővé teszi.
5. A „Megállás” gépkocsikra vonatkozó főbb szabályai lakott területen (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 40. §. szerint)
- Járművel megállni - főszabályként - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad.
- Egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén - ha közúti jelzésből más nem következik - akkor szabad megállni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad.
- Tilos megállni:
- ahol a jármű fényjelző készülék vagy jelzőtábla jelzésének az észlelését akadályozza;
- ahol a jármű és az úttesten levő záróvonal vagy a jármű és az úttest másik szélén álló jármű között legalább három méter széles hely nem marad;
- be nem látható útkanyarulatban, bukkanóban vagy más olyan helyen, ahol a járművet a többi jármű vezetője kellő távolságból nem észlelheti;
- útkereszteződésben és az úttestek széleinek metszéspontjától számított 5 méter távolságon belül, ha a közúti jelzésből más nem következik; az útkereszteződésben az úttorkolattal vagy útelágazással szemben megálló járműre - ha ez a többi jármű bekanyarodását nem akadályozza - a tilalom nem vonatkozik;
- kijelölt gyalogosátkelőhelyen, valamint a gyalogosátkelőhely előtt személygépkocsival, motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral, kerékpárral és kézikocsival 5 méter, egyéb járművel 15 méter távolságon belül;
- 1000 kilogrammnál nagyobb tengelyterhelésű járművel járdán;
- A járdán - részben vagy teljes terjedelemben - csak akkor szabad megállni, ha
- azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,
- a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el,
- a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és
- a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.
(Ezen feltételek együttes teljesülése esetén szabad a járdán várakozni.)
6. A „Várakozás” gépkocsikra vonatkozó főbb szabályai lakott területen (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 41. §. szerint):
- A Kresz „Megállásra” vonatkozó rendelkezéseit értelemszerűen alkalmazni kell a várakozásra is.
- A fentieken túl tilos várakozni:
- ahol a jármű az út menti ingatlanra való behajtást vagy az onnan történő kihajtást - az ingatlannal rendelkezni jogosult hozzájárulása nélkül - akadályozza;
- ahol a jármű szabályosan várakozó másik jármű megközelítését vagy elindulását akadályozhatja;
- az úttesten ott, ahol a járdán a megállás megengedett.
- Ahol jelzőtábla meghatározott időtartamú várakozást enged (pl. Tolnán temető előtti parkolóban.), a várakozás megkezdésének időpontját a járművön - gépkocsi esetében a jármű szélvédő üvege mögött - elhelyezett tárcsán jelezni kell. A tárcsa jelzését a jármű eltávozása nélkül megváltoztatni tilos.
7. Szankció szabálytalan megállás/várakozás esetén: a járművek eltávolítása (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 59. §. szerint)
A rendőrség, a közterület felügyelet, a közút kezelője - az üzemben tartó értesítése mellett és költségére - elszállítással eltávolíthatja azt a járművet, amely:
- megállási tilalom megszegésével, vagy a rendelkezésekben meghatározott megállási feltételek figyelmen kívül hagyásával szabálytalanul várakozik,
- kijelölt rakodóhelyen szabálytalanul tartózkodik,
- a mozgáskorlátozottak gépkocsijai részére fenntartott, jelzőtáblával vagy útburkolati jellel megjelölt várakozóhelyen jogosulatlanul várakozik.
A fenti megállásra, várakozásra vonatkozó szabályok az út használatára vonatkoznak, más közterületekre (pl. parkok, zöldterületek) a helyi önkormányzati rendeletek az irányadók.
Írásomban a megállásra és várakozásra vonatkozó főbb szabályokat foglaltam össze, a szabályozás teljes részletességgel a 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletben (KRESZ) található.
Tolna, 2020.01.14.
Berta Zoltán